T +31 6 26 556 205
E info@ben3d.nl


 

referentieprojecten

 

 

 

 

Ontwerp & constructie, berekeningen van een 62.00 meter auto en passagiersferry (car & passenger ferry)

Ontwerp & ontwikkeling van een zeer energiezuinige elektrische sloep t.b.v. verhuur. Het schip is uitgerust met een van de Atkins vorm afgeleid onderwaterschip. Ondanks de zeer geringe diepgang van 0,4 meter heeft het schip een schroef met een diameter van 0,35 meter, die tóch goed beschermd is.

Ontwerp, berekeningen, 3D constructie & snijfiles van een 20 x 15 meter ponton geschikt voor zware deklading
Ontwerp & ontwikkeling van een 12.00 meter snelvarende ambulance boot (type beach launching passenger vessel)
Ontwerp & Constructie & Snijpakket van een 5.50 meter snelvarende ondersteuningsboot, gebouwd in HDPE.
Ontwerp & Constructie van een 12 meter luxe jacht, dat rondvaarten gaat verzorgen langs eilanden in de Middellandse Zee.


Sterkte analyses middels eindige elementen berekeningen aan diverse pontons en bolderconstructies ten behoeve van de inrichting van de Margriethaven op de 2de Maasvlakte.
Ontwikkelen en berekenen van een stalen hijsjuk opgebouwd uit IPE 500 balken. Dit hijsjuk, waaraan twee evenaars zijn gekoppeld, zal worden gebruikt voor het uit de mal halen, draaien en plaatsen van een 400 tal betonnen keerwanden met een massa van 65 ton.

Een belangrijke ontwerpeis voor dit project was dat de vervorming van het juk niet groter mocht zijn dan 1/800 van de overspanning. Daarnaast verplaatst het aangrijpingspunt van de belasting op het juk tijdens het draaien, doordat de gegoten betonankers uitsluitend op trek mogen worden belast.

Ontwerp en Constructie van de ContainerTug 600S. De containertug is een vernieuwend werkboot concept dat is ontwikkeld door BEN3D is samenwerking met Oonincx Scheepsbouw Werkendam.

Deze ijzersterke, compacte werkboot heeft een opmerkelijke troef: hij kan vervoerd worden als een standaard 20 voet container. De 1200 kg trekkracht, zijn relatief grote dek oppervlak en goede manoeuvreerbaarheid maken de ContainerTug een allround trek, duw- en ondersteuningsvaartuig.

zie ook:

www.containertug.com

FEM analyse van een stalen pompframe. Het frame is deels modulair opgebouwd en wordt tijdens gebruik verplaatst middels hijsen aan de stalen persleiding.

BEN3D heeft de voorgestelde constructie gemodelleerd en een aantal belastinggevallen doorgerekend. Hierbij zijn ook bout-analyses gemaakt voor de verbindingen tussen de diverse delen van het frame.

opdrachtgever: SKB Construction b.v., Werkendam
Ontwerp, Constructie, Bouwpakket en Bouwbegeleiding van een snelvarende survey boot. Door de lichtgewicht aluminium constructie is dit 7.50 meter lang peilvaartuig volledig trailerbaar.

Uniek aan dit schip is dat hij kan volledige 3D bodempeilingen kan uitvoeren bij vaarsnelheden tot circa 35 km/uur. Op dit te bewerkstellingen is een volledig specifiek lijnenplan ontwikkeld, waarbij een optimale aanstroming van de peilsensoren centraal stond.

De ruime accommodatie is geschikt voor 3 personen en beschikt over onder andere airconditioning, verwarming en dubbele beglazing.

opdrachtgever: DutchWorkboats b.v. (www.dutchworkboats.com)

Ontwerp, Constructie, Bouwpakket en Bouwbegeleiding van een 24 meter stalen hospitaalschip, dat op dit moment in aanbouw is in Tanzania.

De opdracht betrof het ontwikkelen van een schip van maximaal 24 meter lengte met zoveel werkruimte als mogelijk. Het ontwerp is getoetst aan de Sumatra regels (Tanzania), de constructie is uitgelegd volgens de ABS regels voor inland waterways.

De bouw van het schip wordt gefinancierd door een liefdadigheidsorganisatie uit de Verenigde Staten. Het schip is in aanbouw bij Kamkala Shipyard Ltd in Mwanza, Tanzania

Sterkte & Eigenfrequentieberekeningen van een RVS generatorskid naar aanleiding van de vervanging van de oude generatorsets. De nieuw te plaatsen sets hebben een aanzienlijk hoger gewicht en een afwijkende voetprint. De klant had een sterke wens de huidige skids te hergebruiken.

Van deze circa 35 jaar oude constructie waren maar heel beperkt tekeningen beschikbaar. Om die reden is het bestaande skid 3D gemeten en gemodelleerd in Rhinoceros. De sterkte- en eigenfrequentieberekeningen zijn uitgevoerd in FEMAP en het skid is middels een aantal aanpassingen geschikt gemaakt voor de nieuwe situatie..

opdrachtgever: Monomarine, Heusden (www.monomarine.com)

Ontwikkeling, Constructie en Snijfiles van een 11 meter werktender.
Dit veelzijdige werkschip heeft een vrij dekoppervlak van 16 m2 en heeft een maximale vaarsnelheid van 30 knopen. Door de scherpe boegvorm kan ook in golven met een hogere snelheid worden doorgevaren.

Het schip is voorzien van twee inboard diesels en heeft een accommodatie voor 3 à 4 personen. Benedendeks is ruimte gereserveerd voor een toilet (met stahoogte).

opdrachtgever: Oonincx Scheepsonderhoud, Werkendam

Ontwikkeling, Constructie en Snijfiles van een modern gelijnde 6 meter pleziervaart tender.

Dit volledig uit aluminium gebouwde schip is geschikt voor buitenboordmotoren tot circa 60 pk, waarmee een snelheid gehaald wordt van meer dan 25 knopen.

 

opdrachtgever: Lewisboats, Maasdijk (www.lewisboats.nl)

 
Ontwerp, Constructie & Snijfiles van een 8.5 meter werktender met open transom. Uitgevoerd met 450 pk MarineDiesel motor en Alamarin 288 waterjet. Het zeer slanke onderwaterschip met diepe V-bodem is ontwikkeld met het doel een zo hoog mogelijke snelheid te kunnen handhaven in zeegang. Dit maakt het schip zeer geschikt als interceptor of voor reddingsdoeleinden.

opdrachtgever: DutchWorkboats b.v.

Ontwerp & Constructie van een 5 meter duwboot van high density polyethylene (HDPE). Het werkbootje wordt door de klant gebruikt om drijvende steigers te verplaatsen voor de inrichting van (tijdelijke) havens. Het schip is voorzien van 2 metalen uitschuifbare uithouders, waarmee de steigers aangehaakt kunnen worden.

Een hoge sterkte, een laag gewicht en een zeer goede manoeuvreerbaarheid waren belangrijke criteria bij dit ontwerp.

 

 

 

 

 

 

 

 


Postadres:

BEN3D b.v.
de Loads 10
8491 PH Akkrum
telefoon +31 6 26 556 205
info@ben3d.nl



KvK Rotterdam 56622910
IBAN NL54 INGB 0007505587


© 2015 BEN3D b.v. Aan de inhoud van deze website kunnen geen rechten worden ontleend.